Začinsko bilje za svakoga

Veliki sam ljubitelj začinskog bilja. Svake godine posijem po nekoliko saksija raznog bilja. Ako ne stignem posijati, onda kupim gotove sadnice i posadim. Neke biljke imam u vrtu i ponosna sam na taj mali vrt pun mirisnog bilja. Ne uživamo samo mi. Pčelice tu redovno dolaze i to me posebno veseli.

Ova sedmica je posvećena upravo začinskom bilju na mom viber kanalu Nutricionistička podrška. Pridružite se i pratite.

Napomenut ću da nisam stručnjak za uzgoj bilja, ali želim s vama podijeliti svoje iskustvo i savjete za uzgajanje i čuvanje nekih vrsta začinskog bilja koje uspijevaju kod nas. 

Bosiljak krupnog lista obavezno sijem, a sitnolisni kupim u već uzgojenim sadnicama. Bosiljak se lako uzgaja tako da od jedne kartice sjemena dobijem veliki broj sadnica, koje rasadim u nekoliko saksija. Sadim ga u saksije, jer je on jednogodišnja biljka, te mi slabo uspijeva u vanjskom vrtu. Ne voli direkno sunce. Saksije stavim s vanjske strane prozora i svakodnevno ga koristimo u hrani. Dodajem ga u salate, sendviče, u razne sosove. Naročito volim ljubičasti bosiljak, jer dodaje posebnu estetiku salatama. 



Kada imam previše bosiljka koji ne stižemo pojesti svakodnevnim korištenjem, onda pravim pesto genovese, jedan od meni omiljenih pesta. Ovaj pesto je vrlo zdrav i ukusan. U nekom od narednih postova postaviću recept.

Uvijek otkidam vrhove biljke, jer se tako biljka širi i obogaćuje cijelom dužinom. Kako vrijeme odmiče, svaka stabljika dobija nekoliko novih grana. Ako pustite vrhove da rastu, bosiljak će ubrzo iscvjetati, čime biljka ostari i nećete je moći maksimalno iskoristiti. Kako cvjeta, bosiljak tako i stari. 

Peršun mi je oduvijek omiljena začinska biljka. Mogu ga dodavati u svako jelo da mi nikada ne dosadi. Podiže ukus jela, kao i izgled. Pošto mi je vrt mali, nemam ga mnogo u vrtu. Ali često u sezoni kupim puno peršuna i zaledim ga. Jedan dio sušim i koristim za pravljenje aromatične soli.

Vlasac je biljka koja ima ukus luka. Koristim ga u kuhana jela i supe, posipam ga po tjesteninama, mesu, dodajem ga u sosve. Podiže ukus i izgled jela na viši nivo. 

Nana je još jedna meni omiljena biljka. Ima nekoliko vrsta nane koja uspijeva kod nas. Uzgajam je u vrtu, gdje super uspijeva i širi se. Omiljeni način da iskoristim nanu je da je koristim u limunadi u vrućim ljetnim danima. Svi uživamo u zelenoj limunadi. 

Kada imam mnogo nane ne volim je sušiti. Kada je osušim izgubi okus. Miris ostane, naročito kada skuham čaj, ali više volim da osjetim intenzivni okus i miris nane. Zato je obično izblendam s malo vode i zaledim u kalupima za led. 

Dok intenzivno raste u vrtu otkidam joj vrhove kako bi slabije rasla u visinu, a više u širinu i u korjenu. 

Vrhove možete staviti u kesu za zamrzivač i zalediti. Kada vam bude trebalo, uzmete ih iz zamrzivača i ubacite u limunadu, bilo cijele ili ih usitnite. Možete ih zalediti i tako što u kalupčiće stavite vrhove nane, zalijete vodom i zaledite. U vrućim ljetnim danima koristite taj led da rashladite pića, a usput ćete dobiti i aromu nane, ali će to imati i estetski moment. 

Majčina dušica nam je svima poznata. Uživam u njenom mirisu. Imam dvije vrste u vrtu. Jedna je obična domaća majčina dušica koju možete naći po livadama i koja ima divan miris. Drga vrsta je sitna majčina dušica zeleno-žutih listova, koja ima limunkastu aromu. Nju najviše koristim za ukrašavanje hrane, jer je vrlo dekorativna, a običnu sušim za čaj. Majčina dušica je jednako ukusna i mirisna i kada se osuši. 

Mažuran je biljka koja nije tako česta u našim vrtovima. Liči na timijan i origano. U mom vrtu se baš lijepo proširio, što znači da dobro uspijeva na našim prostorima. Mažuran se dobro slaže s mesom. Ja ga uglavnom osušim i koristim tako što ga dodam u aromatičnu so koju pravim, zajedno sa ružmarinom i kaduljom, koji se također dobro slažu sa svim vrstama mesa.

Melisa mi je izgledom divna biljka. Volim je dok je zelena, ali i kada cvjeta. Brzo raste praveći divan zeleni grm. Ima divan limunkast miris kada se protrlja. Ipak, kada se osuši izgubi svu aromu, tako da je uglavnom uzgajam zbog divnog izgleda i mirisa dok je svježa. 

Za"tar krasi naš vrt od ove godine. Donijeli smo biljku iz Jordana. Preživjela je sve turbulencije i divno raste. Čuvam ga k"o oči u glavi. Pošto liči na timijan i mažuran, a voli mnogo vode, pretpostavljam da će uspjeti preživjeti i razmnožiti se kod nas. 

Origano uzgajam od ove godine. Odmah se primio u vanjskom vrtu. Njega ću također sušiti i dodati u aromatičnu so. 

Kadulja mi je draga biljka, iako ne volim čaj od kadulje. Ostao mi je u lošem sjećanju iz djetinjstva, zbog ispiranja grla kada god bih se nakašljala. Ipak, vremenom sam je zavoljela, naročito od kako je koristim za začinjavanje crvenog mesa. Odlično se slaže sa svim vrstama mesa. Također je dodajem u sosve za njoke i druge tjestenine, te uz slatku tikvu. 

Ružmarin koristim isto kao i kadulju. Volim ga i protrljati i udisati, kao i lavandu. Ako me boli glava, imam osjećaj da bol automatski prolazi kada udišem njegov miris. Ružmarin ima sastojak koji djeluje antioksidativno, pa se dodaje crvenom mesu kako bi neutralizirao štetne produkte oksidacije, koji nastaju termičkom obradom na ulju. Dakle, daje odličnu aromu crvenom mesu, ali ima i ovaj veliki plus. Za njega sam mislila da neće uspjeti preživjeti sarajevsku zimu, ali je uspio. Preživio je dvije zime u mom vrtu. Zato mu odajem posebnu počast. 

Lavanda također dobija posebnu počast za preživljavanje. Nalazi se na ulazu u dvorište, s obje strane. Zato ja imam osjećaj kao da sam na moru kada god dođem u dvorište. Taj miris jednostavno podsjeća na more. Koristim je uz ružmarin i kadulju. Kada iscvjeta, uberem cvjetove, osušim ih i držim u vazni na hodniku. Tako mi cijelu zimu miriše u kući, naročito kada protrljam stabljiku. Služi i za odbijanje insekata, tako da se tako suha može spakovati u platnene kesice i držati u ormaru. 

Šta raditi sa začinskim biljem?

Volim ubrati buketić začinskog bilja. Stavim ga u vodu i držim na stolu kao cvijeće. To radim kada imamo bogatiju trpezu, uglavnom kada dolaze gosti kako bih ukrasila sto. Ono što je super je da se svo to bilje iz buketića može pojesti tokom objedovanja. 

Često iskombinujem bilje i zaledim ga s vodom u kalupčićima za led, pa koristim ljeti u pićima. Za ovo je jako lijepo korsititi cvijet začinskog bilja. Daje posebno lijep izgled. Cvjetovi začinskog bilja se također mogu koristiti za ukrašavanje hrane, te su jestivi. 

Mnoge vrste ovog bilja se koriste sušene u čajevima. Ja uživam u ovom periodu godine dok je svo to bilje još svježe, ali višak svakako iskoristim, bilo zaleđivanjem, bilo sušenjem. 

Još jedan način da ga iskoristite je da grančice bilja ubacite u flašu s maslinovim uljem. Tako imate aromatizirano ulje. Ako je flaša s uljem providna, onda ćete imati i ukras u kuhinji, jer izgleda vrlo lijepo.  

Također, možete ga usitniti i pomiješati s maslacem, te dodavati hrani. Stavite maslac na sobnoj temperaturi u blender, dodajte isjeckano začinsko bilje i kratko ublendajte kako bi se smjesa lijepo izjednačila. Držite u frižideru i koristite po svojoj želji. Možete dodavati mesu pred kraj pečenja, u tijesto kada pravite kiflice, u sosove, namaze i sl. 

U svakom slučaju, lijepo je gledati kako raste ono što ste posadili svojim rukama. Još ako to iskoristite u hrani i uživate u aromama, uzgajanje začinskog bilja biće vrlo zanimljiv hobi. Kažem vam iz iskustva. 

Moram ovdje spomenuti i svoju ružu đulberku, jer sam igrala oko nje od jeseni. Mislila sam da se neće primiti, ali me je iznenadila i počastila ovim divnim mirisnim cvjetićima prije nekoliko dana. Zaslužuje da se nađe u ovom blogu.


Na mom Tiktok profilu imate video recepte sa začinskim biljem. Također, imate recept za začinsku so, koju jednostavno morate napraviti i koristiti u svu hranu po svojoj želji. 


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Vodič kroz Istanbul

Karamel šnite s hurmama

Đulbe-šećer ruža