Poteškoće tokom ramazana

Ramazan je mjesec kada su muslimani u posebnom stanju duha i uma. Mjesec kada je sve ljepše i lakše. Kada nam malo šta smeta. Kada smo mnogo zadovoljniji onim što imamo i zahvalniji na tome. Kada ne jedemo najveći dio dana i volimo to stanje odmaranja od svakodnevnice i konstantne brige o fiziološkim potrebama. Osjećamo kao da imamo posebno mnogo koristi od svega što radimo. Osjećamo posebno blagostanje u svakom smislu.

Međutim, u radu s pacijentima sam primijetila da mnogi imaju razne vrste problema, te da ih je čak stid pričati o njima. Zato sam odlučila napraviti malo istraživanje u svojoj viber grupi Nutricionistička podrška - dr. Safija SN, koja ima preko 3 500 članova. Htjela sam istražiti da li su razni problemi s postom realno prisutni kod postača, te koja je učestalost istih. 

Ovdje ću vam ostaviti ankete da sami vidite rezultate. Ono što sam ja primijetila je da najveći broj postača posti bez ikakvih problema, ali da ipak određeni broj ima poteškoće. Neke poteškoće su manje i javljaju se kod svih postača u normalnim okolnostima. Međutim, jedan broj postača ima stalnu ili povremenu sprječenost da posti zbog tih problema. Uglavnom se tu radi o zdravstvenim problemima. Ponekad poteškoće nisu vezane konkretno za post, nego za okolnosti poput nespavanja, teškog fizičkog rada, prejedanja i sl. 

Ostavljam vas sa rezultatima anketa, da sami proučite i vidite kakve su to poteškoće i koliko su česte kod postača. Nisam radila statističku analizu, jer je to više lično istraživanje, nije na naučnom nivou. Ipak, ako vas zanima, kao što je mene zanimalo, možete vidjeti učestalost problema. 

Da li postite?

Na ovo pitanje je odgovorilo gotovo hiljadu članova grupe. Najveći broj njih posti s lakoćom. Ipak, značajan broj ima zdravstvene poteškoće zbog kojih ne posti, te je značajan broj onih koji poste s poteškoćama. 


Koji su vam najveći izazovi tokom posta?

U ovom pitanju sam htjela vidjeti s kojim se to konkretnim poteškoćama susreću postači. Većina je ovdje odgovorila da nema poteškoća. Najveća poteškoća je, po ovome, slaba koncentracija za obavljanje svakodnevnih obaveza. U stvari, sve ove poteškoće koje sam dala u izboru su sasvim normalne prilikom posta, osim kod nekih osoba gdje one predstavljaju posebno veliki problem, a u tom slučaju vjerovatno nisu ni dužne postiti (zdravstveni problemi i uzimanje lijekova).

Dobila sam sugestiju da se ovdje trebaju uvrstiti problemi sa spavanjem, pa sam to pitanje na kraju postavila izdvojeno.


Da li imate običaj da se prejedete na iftaru?

Ovo pitanje sam posebno izdvojila, jer mi se ljudi često žale na ovaj problem. Ovo je problem koji stalno naglašavam, jer se prejedanjem zaista mogu poništiti zdravstvene koristi koje postignemo postom. Kada držim predavanja o prehrani tokom ramazana, svaki put po desetak puta naglasim kako je prejedanje neprijatelj postačima. 

Jedan značajan broj postača navodi da se prejeda, iako većina njih ne odobrava ovu pojavu, niti vole što se to dešava. 


Koliki probem vam predstavlja manjak sna tokom ramazana? (1- nije mi problem, 5- jako veliki problem)

Ovo pitanje mi je i samoj bolna tačka. Kao što možete vidjeti, manjak sna malom broju postača nije problem. Većini jeste, i to najvećem broju jako veliki problem. Naročito je ovo velika poteškoća ljudima koji ujutro rano idu na posao, te onima koji rade noćne smjene, kakva sam i sama. 


Ovim malim istraživanjem sam samo zagrebala površinu. Drago mi je da većina nemaju poteškoća s postom, ali se ipak može primijetiti da značajan broj posti uz neke poteškoće. 

Do kraja ramazana planiram postaviti još nekoliko pitanja da opipam puls vezano za još neka stanja i post, kao što je trudnoća i dojenje, post djece i sl. Pozivam vas da se pridružite mom viber kanalu i učestvujete u istraživanju. Možda neko od vas napravi pravo naučno istrašivanje o ovoj temi (temama), jer su životne i potrebno je pričati o njima. 

I još nešto na šta bih skrenula pažnju! Ponekad je prisutno posramljivanje ljudi koji ne poste. Često se dešava da ljudi koji nemaju nikakve poteškoće kritikuju misleći da je svima jednako lako da poste. U stvari to nerazumijevanje problema često dovodi i do psihičkih problema kod osoba koje su nešto labilnije i na koje kritika utječe posebno teško. "Sit se gladnom ne razumije" je poslovica koja bi opisala takvo nešto. Želim pohvaliti i podržati osobe koje su u anketama odgovorile da poste, iako imaju poteškoće pri tome. Molim dragog Boga da im olakša post i nagradi ih mnogostruko. 

Na kraju krajeva, post je između roba i Gospodara i zaista morate biti vrlo hrabri da se miješate u taj odnos.


Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Vodič kroz Istanbul

Karamel šnite s hurmama

Đulbe-šećer ruža